• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پژوهشنامه ادیان
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1396)
دوره دوره 10 (1395)
دوره دوره 9 (1394)
دوره دوره 8 (1393)
دوره دوره 7 (1392)
دوره دوره 6 (1391)
دوره دوره 5 (1390)
دوره دوره 4 (1389)
دوره دوره 3 (1388)
دوره دوره 2 (1387)
شماره 2 (4 پاییز وزمستان 1387)
شماره 1(3 بهار وتابستان 1387)
دوره دوره 1 (1386)
چراغی, کیومرث. (1393). بررسی مفهوم" انسان کامل »از دیدگاه عزیز بن محمد نسفی. پژوهشنامه ادیان, 2(1(3 بهار وتابستان 1387)), 81-108.
کیومرث چراغی. "بررسی مفهوم" انسان کامل »از دیدگاه عزیز بن محمد نسفی". پژوهشنامه ادیان, 2, 1(3 بهار وتابستان 1387), 1393, 81-108.
چراغی, کیومرث. (1393). 'بررسی مفهوم" انسان کامل »از دیدگاه عزیز بن محمد نسفی', پژوهشنامه ادیان, 2(1(3 بهار وتابستان 1387)), pp. 81-108.
چراغی, کیومرث. بررسی مفهوم" انسان کامل »از دیدگاه عزیز بن محمد نسفی. پژوهشنامه ادیان, 1393; 2(1(3 بهار وتابستان 1387)): 81-108.

بررسی مفهوم" انسان کامل »از دیدگاه عزیز بن محمد نسفی

مقاله 3، دوره 2، 1(3 بهار وتابستان 1387)، بهار و تابستان 1387، صفحه 81-108  XML اصل مقاله (299 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده
کیومرث چراغی*
ندارد
چکیده
اصطلاح « انسان کامل" یکی از اصطلاحات بسیار مهم و کلیدی عرفان اسلامی است که
نخستین بار محی الدین ابن عربی، از عارفان برجستۀ مسلمان قرن هفتم هجری آن را به کار
برده است . پس از ابن عر بی، شاگردان و پیروان مکتب عرفانی او، و نیز شخصیت های دیگری
همچون عبدالکریم گیلانی و عزیز بن محمد نسفی، به این مفهوم پرداختند و آن را به کمال
خود پروردند . نسفی در آثار خود به طور مبسوط به آن پرداخته و انسان کامل را بر دو قسم
دانسته است : انسان کامل و انسان ک امل آزاد . از دیدگاه نسفی، انسان کامل آن است که او را
چهار صفت اقوال نیک، افعال نیک، اخلاق نیک و معارف به کمال باشد . به تعبیری دیگر،
انسان کامل فردی است که در شریعت، طریقت و حقیقت کامل باشد . انسان کامل آزاد که
مرتبه ای بالاتر از انسان کامل دارد، آن است که به هشت صفت اقوال نیک، افعال نیک، اخلاق
نیک، معارف، ترک، عزلت، قناعت و خمول آراسته باشد . این مقاله بر آن است که این مفهوم
کلیدی عرفان اسلامی را از دیدگاه عزیز نسفی مورد بحث و بررسی قرار دهد، شخصیتی که
تاکنون توجهی در خور به آثار و آراء او نشده است.
کلیدواژه‌ها
عرفان اسلامی؛ انسان کامل؛ انسان کامل آزاد؛ عزیز بن محمد نسفی؛ جامعیت انسان؛ عالم صغیر؛ عالم کبیر
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,043
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,867
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.